Pozvali
vás na pohovor? Gratuluji. Polovinu úspěchu máte za sebou. Máte obrovské štěstí, že právě vás chce firma
blíže poznat z několika desítek, možná stovek kandidátů, které se hlásí na
podobné pozice stejně jako vy. Využijte této šance a kvalitně se připravte na
pohovor.
Opisování povoleno
Opisování povoleno
Při
hledání práce si vždy zkopírujte celé znění inzerátů a uložte si jej.
V případě, že vás firma pozve na pohovor, budete tak mít k dispozici
cenné informace. Na většině portálů jsou pracovní inzeráty vyvěšeny jen po
určitou dobu. Proto nespoléhejte na to, že se na webu můžete k zadání
inzerátu kdykoliv vrátit. Před pohovorem si znovu projděte inzerát a zjistěte,
co na konkrétní pozici firma požaduje. Opište si na papír popis pracovní
pozice, pracovní náplň a jaké má firma požadavky na praxi a pracovní
zkušenosti. Ty pak porovnejte s tím, co můžete firmě nabídnout a využijte
to pak při své prezentaci na pohovoru. Zní to jednoduše, ale divili
byste se, kolik lidí na to při pohovorech zapomíná.
Zjistěte si informace o firmě, poznejte konkurenci
V jednom
českém filmu říká Rudolf Hrušínský coby lékař svému pacientovi: „Jeď do
Pelhřimova, prohlídni se krematorium, ať víš, do čeho jdeš.“ Většina kandidátů se podívá na webové stránky
firmy, přečte si základní informace, a tím to hasne. Firmy předpokládají, že se ucházíte o místo
právě u nich z toho důvodu, že se zajímáte o obor, ve kterém působí. Kromě informací, které běžně o firmě
vyhledáváte jako např. historie firmy, management, sídlo společnosti, se snažte
zjistit o firmě víc než jen základní informace. Zjistěte kdo je hlavním
konkurentem společnosti, jak si firma stojí na trhu. Přečtěte si informace o
oboru, ve kterém firma působí, ať jste v obraze. Díky tomu získáte body
navíc.
Lehko na cvičišti, těžko na bojišti? Nebo
naopak?
Kdo
se nepřipraví, těžko bude na pohovoru improvizovat. Asi to znáte. Personalisté
na pohovorech omílají většinu otázek stále dokola. I když podvědomě tušíte, co
asi bude na pohovoru následovat, nepodceňujte přípravu. Jestli jste delší dobu
bez práce a na pohovorech slýcháte pořád jedny a ty samé typy otázek, tak se
zamyslete, jak na ně odpovídáte. Možná že je na čase to změnit a poupravit vaše
odpovědi. Mezi nejčastější otázky patří ty, které zjišťují vaše silné a slabé stránky a vaši motivaci.
Jak na ně odpovídáte? Cílem těchto otázek není odkrýt vaše slabiny.
Ještě
před pohovorem byste měli znát odpověď na otázku, proč chcete pracovat u oné firmy a proč na inzerované pozici. S tím jde ruku v ruce otázka
trochu nepříjemná, která se týká důvodu vašeho odchodu z předchozího
zaměstnání. To je vaše motivace.
Ohledně
výše zmíněných silných stránek se vždy držte popisu pracovní pozice, na kterou
se hlásíte. U popisu slabých stránek ukažte personalistovi, že na sobě
pracujete. Mluvte raději v minulém čase. Popište jednu z činností,
která vám v předchozím zaměstnání nešla, ale naučili jste se to a
zapracovali tak na sobě. Důležité je, aby to nebyla činnost, která je
vyžadována na aktuální pozici, na kterou se zrovna teď hlásíte. Více si o tom
povíme v jednom z připravovaných článků na toto téma.